Wat hebben we met z'n allen heerlijk genoten van het prachtige weer afgelopen dagen, en wat waren we er aan toe. Overal hoorde je, 'eindelijk is het mooi weer' of 'ik was het krabben inmiddels wel beu'. Terwijl ik het helemaal niet zo'n slecht weer heb gevonden was ik wel super blij met het zonnetje. Heb daarom veel gewandeld, buiten zijn is wat ik het liefste doe, daar word ik het meest blij van. Naast het wandelen kwam ik ook bij dit blog over efficiëntie en burn out. We kunnen er namelijk nogal wat van met elkaar. Natuurlijk maken we zelf keuzes wat we doen, waar we mee bezig zijn, welk werk we doen, of we zelfstandig werken of in loondienst zijn en hoe we onze vrije tijdsbesteding invullen. Maar zijn we daar allemaal wel zo gelukkig mee? Tja, die vraag kun jij alleen zelf beantwoorden. Door de technologische ontwikkelingen, het is niet dat ik hier nu de eerste keer over spreek, is de wereld in een snel tempo veranderd. Ik zie daar zeker de voordelen van, je hoort al een 'maar' aan komen, en idd, maar ook de 'nadelen'. Eigenlijk vind ik wat ik nu ga schrijven overigens geen nadeel, maar een gevolg. Wat ik wel een nadeel vind is dat de meeste mensen zich niet bewust zijn van de gevolgen op lange termijn, daar wil ik jullie nu iets van meegeven. Er wordt steeds minder met onze handen gewerkt, nouja, de huizen rijzen met bosjes uit de grond dus dat lijkt mee te vallen. Misschien is de manier van bouwen veranderd, dat zou kunnen, heb ik me niet in 'verdiept'. Er wordt in ieder geval wel steeds meer achter de computer gezeten waardoor het menselijke contact en het werken met het lichaam minder wordt. Het mooie daarvan is dat de commercie daar op in werkt door bijvoorbeeld staand te gaan werken of het aanbieden van sportactiviteiten en deze te koppelen aan het werk. Dan houden we toch weer werk, een mooie cirkel van groei ;-) Door de computer, het internet en alle andere technologische ontwikkelingen hebben we prachtige apparaten en systemen die ons helpen om te stroomlijnen, verbeteren en er voor te zorgen dat er veel dingen efficiënter kunnen. Wat klinkt het tot heden allemaal geweldig, tegen houden kunnen we het niet (meer) dus we zullen er mee moeten dealen, hoe lastig dat voor veel mensen ook is. Op twee dingen na is het namelijk ook geweldig: - Minder menselijk/persoonlijk contact - Efficiëntie Dit zijn de twee dingen waar ik zelf niet zo content mee ben want....we zijn mensen en het houdt een keer op bij de mens. De techniek vinden we geweldig, de gadges liegen er niet om maar houden wij als mens dit vol? Dat is voor mij de vraag die ik mezelf regelmatig stel. Eerder sprak ik over burn outs, dat je hier zelf verantwoordelijk voor bent, en daar ben ik het nog steeds mee eens. Ondanks dat vind ik dat de werkgever hier ook een aandeel in heeft. Ik wil niet in herhaling treden want ik heb al vaak gezegd dat het belangrijk is dat je naar elkaar luistert en samenwerkt omdat dit de basis is voor een goede verstandhouding met elkaar, ja, ook in een werksituatie pluk je hier de vruchten van. Burn outs krijg je door geen goede balans, ja Miranda, dat weten we inmiddels ook wel. Maar wat niet mee werkt in de moeilijkheid om als mens in balans te zijn of te komen is dat er ook wel erg veel wordt gevergd van de mens, mensen zijn geen machines en dat zullen we ook nooit worden. Daarom kunnen wij mensen niet tot sint juttemis mee blijven bewegen met de efficiëntie die gaande is in onze maatschappij. Een voorbeeld: Laatst heb ik i.v.m. mijn verhuizing mijn verzekering gewijzigd, dat kan tegenwoordig per dag. Los van dat ik dat niet wist realiseerde ik me dat dit niet alleen heel efficiëntient is maar ook heel klantgericht en daardoor professioneel. Dat willen we allemaal heel graag, professionaliteit, klantgerichtheid, dat het bedrijf ons helpt en zo kunnen we nog meer geweldige dingen bedenken die wij willen en wat we hierdoor verwachten van de bedrijven die ons van dienst zijn. Het gevolg van zulk soortige efficiëntie is dat we nóg meer gaan verwachten. Want zo werkt dat met mensen, mensen verwachten iets van een ander maar vaak komt dat omdat ze dat voor gehouden is.... Wat zeg ik hier dan mee, we leggen het de mensen zelf in de mond, we werken verwachtingen en irritatie zelf in de hand. Op de callcenters zullen de 'boze' telefoontjes er niet minder om worden als deze ontwikkelingen zich voortzetten. Vooral ook omdat er steeds minder wordt gepraat en daardoor dingen niet uit worden gepraat kroppen mensen steeds meer op. Hey....ging dat blog over mensen en macht daar ook niet over. Niet meer praten leidt er toe dat mensen in zichzelf gekeerd raken en dat is niet goed voor de mens. En dan komen we nu bij de burn outs, het lijkt een omweg maar uiteindelijk zullen we door de technologische ontwikkelingen meer burn outs krijgen. En zie je dat daardoor niet alleen de werknemer of jijzelf verantwoordelijk is voor de burn out, maar ook de werkgever hier een aandeel in heeft?
Zo beste mensen, naast mijn heerlijke ochtendwandeling waar ik het vervolg van mijn avontuur voor 2018 heb gevonden....hoop ik dat jullie met het lezen van dit blog inspiratie op hebben gedaan voor de toekomst.
Een hele mooie dag en leef deze dag vol vertrouwen Groetjes Miranda 0630584645 info@mrs-unlimited.nl
0 Reacties
Laat een antwoord achter. |
Behoefte aan verbetering?
Kost je 2 koppen koffie en geeft je direct al een berg energie! Archief
April 2018
Categories |